ТРЕТА ГРУПА
Български език и литература
Една от основните функции на обучението по това направление
е задоволяването на потребността на детето от речева активност, което
предизвиква положителни емоции и се превръща в стимул за изграждане на умения
за комуникиране и общуване: готовност за директно и адекватно на речевата
ситуация изразяване.
Образователното направление има за цел изграждане на нагласа
у детето да слуша активно художествено произведение и да изразява отношението
си към него и към постъпките на героите в него. Необходимо е да се осигурят условия за
стимулиране на детето към активност в процеса на говорене и слушане.
Свързана реч
Назовава държавата, града и улицата, на която живее Разбира
и взема участие в разговори, свързани с познати теми Проявява култура на речево общуване, като
изслушва събеседника.Описва подробно даден предмет или явление.
Речник
Назовава правилно качества/характеристики и недостатъци на
лица, предмети, явления, събития, като използва определения. Използва ясен и
правилен език за описване на познати събития
Граматически правилна реч
Съгласува по род и число прилагателните и
съществителните. Използва прости
разширени изречения. Разбира разликата между дума и изречение.
Звукова култура
Произнася правилно думи с фонетични и с правоговорни
особености. Определя броя на звуковете в думата Разпознава и използва
информация, поставена на стените (имена, дати) Контролира координацията на
ръката и окото, за да развие фината моторика.
Възприемане на литературни произведения
Възприема кратки произведения от художествената литература
Описва според основните моменти в произведението литературни герои Разпознава
епизод от познато литературно произведение Изразява отношението си към
литературно произведение и към постъпките на героите от него
Пресъздаване на литературни произведения
Изпълнява изразително конкретен художествен текст Измисля
игри по познати литературни произведения
ОН „МАТЕМАТИКА"
Образователното
съдържание по математика трябва да
осигури формиране на елементарни представи за основни математически понятия,
които се изучават по-късно в училище. От друга страна, математическото обучение
стимулира общата познавателна дейност и развива умствените способности на
детето, които са основа за интелектуалното му развитие. Основната цел на математическата подготовка е
стимулиране на детското развитие чрез насочване на познавателните интереси на
детето към математическите характеристики на околния свят и тяхното
диференциране чрез овладяване на обобщени способи при възприемането и
оценяването им. Цели се стимулиране на интелектуалното развитие на децата чрез:
изграждане основите на логико-математическото мислене, развиване на сензорни
способности и овладяване на сензорни еталони, обогатяване на речника и
свързаната реч.
Количествени отношения
Брои до десет в прав ред Определя реда на обект в редица от
пет предмета Определя броя на обекти до 5 и ги свързва със съответната цифра на
числото Подрежда две множества в
зависимост от броя на обектитев тях (до десет обекта) Подрежда редицата на числата до 5
Измерване
Назовава и показва широчината на предмет Подрежда пет
предмета във възходящ и низходящ ред по височина или дължина Измерва дължина,
като използва „лентичка“ или друг предмет
Пространствени отношения
Определя мястото на предмети в пространството, като използва
съседство, вътре, вън Установява
пространствени отношения между обекти (между два обекта; между повече
обекти; на всеки спрямо всеки) нагоре, надолу, напред, назад, наляво, надясно
Ориентира се в двумерното пространство (по план, в квадратна мрежа, лабиринт)
Времеви отношения
Разбира редуването на три денонощия (вчера, днес, утре)
Ориентира се в последователността на сезоните Разбира информацията, която
съдържа календара
Равнинни фигури
Различава и назовава
правоъгълник Комбинира познати геометрични фигури Продължава алгоритмични
поредици от познати геометрични фигури
ОН „ОКОЛЕН СВЯТ"
Чрез образователното
направление се реализира педагогическо взаимодействие, насочено към
социализиращите процеси - изграждане на адекватна представа за окръжаващата
близка социална среда, придобиване на култура на поведение, социални умения за
общуване и самостоятелна детска игрова дейност като предпоставки за готовността
за училище. В тази възраст детето избира какво ще разгледа и ясно показва какво
все още не привлича вниманието му. Затова и „картината за света" на всяко
дете е несъвършена и непълна - тя е резултат от учудване, но същевременно и от
систематизиране на опита чрез педагогическите ситуации, чрез които опознава
ярки и емоционално привлекателни обекти и предмети. Приоритет на направлението
са социалните умения, които да се трансформират под влияние на когнитивните
умения при опознаването на света. Целите на направлението са свързани с
разнообразни начини за успешно свързване с другите.
Самоутвърждаване и общуване с околните
Изразява привързаност към деца и възрастни в семейството и в
близкото си обкръжение Спазва правила за общуване по двойки и в малки групи от
връстници Разбира семейните отношения и мястото си в семейството.Изразява
взаимопомощ в игри по двойки и в малки групи. Сравнява действията си с тези на
другите и активно взаимодейства с възрастни и връстници Има конкретни представи
за проява на доверие и толерантност към другия Осъзнава различните
чувства.Работи в партньорство
Социална и
здравословна среда
Разбира предназначението на обществени сгради в близка среда
(поликлиника, училище, поща, театър, парк, лунапарк) Обяснява адекватни норми
на поведение спрямо познати и непознати за него лица Обяснява диференцирано
предназначение на игрови съоръжения и материали за подвижни и щафетни игри
Показва познаване на правила за движение по улицата, коридора, ескалатора.
Познава правила за собствена защита на здравето и за
здравословно хранене Има представа за професии от близкото му обкръжение –
образование, медицина, услуги и др
Културни и национални ценности
Поздравява по повод на конкретен празник, като се стреми да
спазва обичаи в общността Разпознава националния флаг Разбира и спазва основните елементи от
протокола на поведение при честване на националния празник, както и на лични,
фолклорни, официални празници Свързва традиционни ритуали със съответните
празници на общността (напр. Коледа, Великден и др.)
Светът на природата и неговото опазване
Описва начина на хранене на познати животни Пресъздава чрез
модели животни и местообитаването им Посочва грижите, които трябва да се
полагат за растения и животни от близкото обкръжение Има конкретни представи за
сезонни плодове и зеленчуци Разбира нуждата на растенията от вода за развитието
им и ги полива
Сравнява картината на
времето чрез метеорологични промени в два сезона Познава някои правила за
безопасност при поледица, буря, наводнение, силен снеговалеж и пожар
УСПЕХ,СКЪПИ ДЕЦА!
Назовава някои роднински връзки в своето семейство.Назовава
имената на възрастните в детската градина.Разбира инструкции Дава прости обяснения за своите действия.Участва
в диалог.Описва играчка по зададени опори (цвят, големина, предназначение)
ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ „ОКОЛЕН СВЯТ"
Определя
половоролевата принадлежност на членовете на семейството и на рода си.Описва
собствените си преживявания и постъпките си. Назовава отговорности на близките
си към него и свои отговорности към тях. Посочва съиграчи, като се съобразява с
темата/замисъла. Има конкретни представи за деца с различия и съдейства на
другите в процеса на самоутвърждаване. Изразява
причини за това, което харесва и не харесва. Дава идеи за игра.
Разбира функциите и предназначението на предмети, които
ползва ежедневно.Опитва емоционално да свърже желанията си с възможностите на
другите за осигуряването им. Комбинира игрови средства и материали за постигане
на игрови цели.Показва познаване на правилата на пресичане на улицата.
Назовава и спазва елементарни хигиенни правила и здравословен режим през деня. Има представа за професиите на своите родители и това, че работят, за да са полезни и да се грижат за семействата си.
Държавни образователни стандарти
БЕЛ
Назовава точния си адрес. Притежава необходимия речник за
описване на места и посоки, описва и
представя лесен път или"маршрут“ до
вкъщи. Разбира основния сюжет в различни
познати текстове. Съставя устно кратък описателен текст. Разказва кратка
случка с помощта на учителя по зададени
опорни въпроси. Разбира и използва думи с абстрактно значение Употребява думи и
изрази, използвани в групата и в медиите.Разказва кратки истории, като използва
подходящ"времеви речник" Конструира сложни изречения по нагледна и словесна
основа Различава изречение от текст. Поставя правилно по практически път
ударение на използваните думи. Определя звука в началото и в края на думата.Разпознава
и назовава графични знаци на някои печатни букви, свързани с наименованията на
познати лица и предмети. Демонстрира начални графични умения. Въприема познати
произведения от художествената литература чрез пресъздаването им в театъра или в
киното. Илюстрира съдържанието и героите от литературни произведения. Определя по
илюстрации последователността в сюжета на литературно произведение. Съотнася
постъпките на герои от литературно произведение към собствения си опит.Участва
в драматизиране на приказки и разкази Преразказва приказка или разказ,като
импровизира реплики и използва подходящи невербални средства за комуникация.
Математика
Брои до десет в прав и обратен ред, отброява предмети до
десет. Определя реда на обект в редица от десет предмета. Определя броя на
обекти до 10 и ги свързва със съответната цифра на числото. Сравнява броя на
обектите(до10)в две множества. Подрежда редицата на числата до 10. Възприема
събирането като практическо добавяне,а изваждането като отнемане на част от
група.Сравнява обекти по техни признаци:
дължина,височина и ширина Подрежда три предмета във възходящ и низходящ ред по
височина, дължина или ширина. Намира мястото на пропуснат обект в сериационна
редица.Избира мярка (предметна)за измерване на височина, дължина и ширина.
Сравнява тежестта на предмети по време на игри,като използва лек/тежък.Определя
пространствените отношения(вътре,вън, между,затворено, отворено) Определя взаимното
разположение на обекти (над,под,пред, зад, до, върху, на и др.) Описва
пространственото разположение на два предмета един спрямо друг,като използва
отляво,отдясно. Използва пространствени термини за посоки, местоположения,
разстояния и пространствени отношения (надясно/наляво; нагоре/надолу;
отпред/отзад; близо/далеко; по-рано/по-късно; редом,по средата,на върха,горе
вляво;долу вдясно;отпред вляво и др. Представя графично пространствени
отношения.Познава,назовава и подрежда дните на седмицата в тяхната
последователност. Познава,назовава и подрежда месеците на годината,отнасящи се
към всеки сезон. Познава предназначението на часовника като уред за измерване
на времето. Свързва по форма обекти от околната среда и познати геометрични
фигури. Моделира по образец познати геометрични фигури. Графично възпроизвежда
геометрични фигури.
ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ „БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА"
I. Общи цели на образователното направление.
Чрез образователното направление се извежда на преден план
комплексната реализация на речевото развитие на детето от предучилищна
възраст. Една от основните функции на обучението по това направление е
задоволяването на потребността на детето от речева активност, което
предизвиква положителни емоции и се превръща в стимул за изграждане на
умения за комуникиране и общуване: готовност за директно и адекватно на
речевата ситуация изразяване.Образователното направление има за цел изграждане на нагласа у детето да слуша активно художествено произведение и да изразява
отношението си към него и към постъпките на героите в него. Съдържанието
на образователното направление е структурирано в шест образователни
ядра: Свързана реч, Речник, Граматически правилна реч, Звукова култура,
Възприемане на литературно произведение и Пресъздаване на литературно
произведение.
Дейностите по образователното направление са подчинени на целта за
осигуряване на щастливо детство на всяко дете, както и за изграждане на
мотивация и увереност в собствените му възможности.
Планирането на дейностите по образователното направление гарантира
запознаване с националните ценности и традиции с цел съхраняване и
утвърждаване на националната идентичност.
Необходимо е да се осигурят условия за стимулиране на детето към
активност в процеса на говорене и слушане, като то: назовава предмети,
признаци, действия и употребява думите в контекста на изречението;
разбира смисъла на думите, които употребява; конструира различни видове
изречения в ежедневната си реч; произнася правилно фонемите в
българския език; проявява култура на речево общуване.
Поставя правилно по практически път ударение на използваните думи
Определя броя на звуковете в думата Определя звука в началото и в
края на думата Разпознава и използва информация, поставена на стените (имена, дати)
Разпознава и назовава графични знаци на някои печатни букви, свързани с наименованията на познати лица и предмети Контролира координацията на ръката и окото, за да развие фината моторика Демонстрира начални графични умения
Образователно ядро:Възприемане на литературно произведение
Въприема познати произведения от художествената литература чрез пресъздаването им в театъра и киното.Илюстрира съдържанието и героите отлитературни произведения Определя по илюстрации последователността в сюжета на литературно произведениеСъотнася постъпките на герои от литературно произведение към собствения си опит
Образователно ядро:Пресъздаване на литературно произведение
Участва в драматизиране на приказки и разкази Преразказва приказка или
разказ, като импровизира реплики и използва подходящи невербални средства за
комуникация
ОБРАЗОВАТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ „МАТЕМАТИКА"
Общи цели на образователното направление.
Образователното съдържание по математика е съобразено с общата цел
на предучилищното образование и с целите на обучението по математика в
първи клас. Спецификата на образователното направление е в това, че
съдържанието му трябва да осигури формиране на елементарни представи за
основни математически понятия, които се изучават по-късно в училище. От
друга страна, математическото обучение стимулира общата познавателна
дейност и развива умствените способности на детето, които са основа за
интелектуалното му развитие. Обемът на съдържанието по образователното
направление включва конкретни количествени, геометрични, пространствени и времеви представи и умения, систематизирани в пет образователни ядра:
Количествени отношения, Измерване, Пространствени отношения, Времеви
отношения, Геометрични фигури и форми.
Основната цел на математическата подготовка е стимулиране на
детското развитие чрез насочване на познавателните интереси на детето към
математическите характеристики на околния свят и тяхното диференциране
чрез овладяване на обобщени способи при възприемането и оценяването им.
Цели се стимулиране на интелектуалното развитие на децата чрез:
изграждане основите на логико-математическото мислене, развиване на
сензорни способности и овладяване на сензорни еталони, обогатяване на
речника и свързаната реч.
Дейностите по образователното направление са подчинени на целта за
осигуряване на щастливо детство на всяко дете, както и за изграждане на
мотивация и увереност в собствените му възможности.
Общи цели на образователното направление.
Близката за детето среда е естествената основа за схващане на най-
значимите норми на поведение, дейност и живот в света, които демонстрират
природо-социалното единство. Чрез образователното направление се
реализира педагогическо взаимодействие, насочено към социализиращите
процеси - изграждане на адекватна представа за окръжаващата близка
социална среда, придобиване на култура на поведение, социални умения за
общуване и самостоятелна детска игрова дейност като предпоставки за
готовността за училище.
В тази възраст детето избира какво ще разгледа и ясно показва какво
все още не привлича вниманието му. Затова и „картината за света" на всяко
дете е несъвършена и непълна - тя е резултат от учудване, но същевременно
и от систематизиране на опита чрез педагогическите ситуации, чрез които
опознава ярки и емоционално привлекателни обекти и предмети.
Приоритет на направлението са социалните умения, които да се
трансформират под влияние на когнитивните умения при опознаването на света.
Цялостният характер на преживяванията се изменя под въздействието
на специфичното придобиване на социален опит в педагогическите ситуации
и в самостоятелната игрова дейност. Дейностите по образователно
направление са подчинени на целта за осигуряване на щастливо детство на
всяко дете, както и за изграждане на мотивация и увереност в собствените
му възможности. При планирането на дейностите се осигурява запознаване с
националните ценности и традиции с цел съхраняване и утвърждаване на
националната идентичност.
Целите на направлението са свързани с разнообразни начини за
успешно свързване с другите. Партнирането на учителя е изградено върху
емоционалните отношения с децата, предполагащо позитивното настроение и
искрената радост от съвместната дейност. Обемът на съдържанието по
образователното направление включва конкретни представи и умения за
околния свят, систематизирани в четири образователни ядра:
Самоутвърждаване и общуване с околните, Социална и здравословна среда,
Светът на природата и неговото опазване и Културни и национални
ценности.
Няма коментари:
Публикуване на коментар