Физически, детето ви ще се показва по-голямa увереност в игри като: гоненица, катерене по катерушки, ритане на топка, отколкото преди една година. Ще има по-добър баланс и ще бъде по-уверено при изкачването по различните видове съоръжения за игра. Активната игра е важна за развитието на двигателните умения, за добрата физическа подготовка и мускулен тонус и за укрепването на костите. Освен това след спортни занимания децата се хранят и спят по-добре.
Фина моторика
Детето Ви ще умее напълно самостоятелно да облича своите дрехи, без проблем ще закопчава/откопчава копчетата и циповете. Рисунките му ще станат все по-разпознаваеми. Освен това детето ще умее да рисува много по-добре с моливи. Ще изрязва едри фигури с лекота. Всички дейности, които му дават възможност да усъвършенства тези умения са полезни – художествени материали, конструктори, пъзели.
Социални умения
Вашето дете ще харесва игрите с правила, но на възрастния все още ще му се налага да бъде арбитър и да държи те да бъдат спазвани. Печалбата ще носи на детето огромно щастие, но загубата от своя страна ще бъде трудна и мъчителна за него, тъй като на 5-годишна възраст то все още не е приело идеята за победата и поражението. Вече няма да е необходимо да контролирате малчуганът непрекъснато. Вашето дете трябва да развие практически умения в общуването, водене на преговори и справяне с конфликти с връстниците си. От Вас като родител се изисква да бъдете готови да се намесите, ако нещата излязат извън контрол. Не подценявайте важността на самостоятелната игра, тъй като това помага за изграждането на мисленето.
Познавателни умения
Езиковите и математически умения на детето Ви ще се подобряват, то ще започне да разбира понятията за размер, тегло и обем. Възможно е детето Ви да се научи да чете, като първоначално започне да разпознава отделни по-често срещани думи в книжките. Детето Ви ще проявява желание да „чете“ с вас, като често ще посочва и прочита отделни познати дума. Всички дейности, които дават възможност на детето да използва своята креативността и въображението си са подходящи за тази възраст, и ще подпомогнат развитието на познавателните умения, които за в бъдеще ще може да използва при възникването на проблеми.
Що е мислене
и как да научим децата да мислят?
https://dgsofia.com/2018
Нека разгледаме пример за това какво представлява мисленето на четиригодишното дете. Група четиригодишни деца си играят в кът в занималнята, където си ограждат дом със столчета и го обзавеждат. Сглобили са някои прости мебели от кубчета вътре в него, но тъй като площта е ограничена, налага им се да действат внимателно, за да не съборят вече готовите мебели. Това обаче не е по силите на Сашко, който е несръчен и много нервен. След няколко събаряния на мебели в импровизирания дом „учителката” заявява, сякаш е направила страхотно откритие: „ Трябва ни пазач, който да ни охранява . Сашко, ти ще бъдеш пазачът! Ще стоиш вън и ще ни свирнеш със свирката, щом някой се приближи. Хайде, ама да свириш много силно!“ Този пример показва, че в процеса на мисленето има три етапа. Първият е възникналата трудност. В случая с децата проблемът е несръчния Сашко. Вторият етап се състои във формулирането на хипотеза или на идея, която ще разреши проблема. „Учителката“ открива идеята: „Сашко, ти ще бъдеш пазач!“ (Подразбира се: „Така ще стоиш вън от къщата и няма да буташ всичко!“) .Третият етап е самото решаване на проблема – Сашко приема ролята на пазач. Макар този пример да илюстрира мисленето у децата, трите основни етапа са еднакви за всяко мислене, от най-примитивното до най-изтънченото.
Видове
мислене
Според Харвардския
професор по психология д-р Джеръм Брюнер
съществуват два начина на мислене –
„мислене на дясната ръка“ и „мислене на лявата ръка“. Под „мислене на
дясната ръка“ той разбира аналитичното, рационално мислене, съзнателното мислене,
което усърдно, стъпка по стъпка достига до логическото заключение. То се
възпитава и цени в училищата и колежите и главно на него се опитват да научат
децата. Но има и друг тип мислене, често пренебрегвано в учебните заведения –
„мисленето на лявата ръка“, което е интуитивно и изпълнено с неочаквани обрати.
То пък предполага, че мислещият се осланя по- скоро на несъзнаваното в себе си,
отколкото на съзнателното и е в основата на големите научни открития и на
радикалните нововъведения в областта на бизнеса или политиката. Ето защо е
необходимо да учим децата си и на двата вида мислене.
Как да помогнем на дете в предучилищна възраст да усвои
„мисленето на дясната ръка“?
Сензорният опит е от изключителна важност Според начина, по
който се отнасят към сензорния опит на децата си, родителите се делят на три
групи. Едните са тези, които на всичко казват „не“ и активно обезсърчават
детето в опитите му да изследва света чрез зрението, слуха, осезанието и
обонянието си: „не пипай, мръсно е“. Вторите са безразлични родители, които
възприемат пасивно и неутрално поведение спрямо тези сензорни проучвания. А
съществуват и такива, които подтикват децата си да откриват света чрез сетивата
си възможно най-пълно.
Предучилищните години са важен етап в развитието на децата
Предучилищната
възраст е времето, когато трябва да помогнем на детето да осъзнае сетивния
свят, които е в основата на мисленето. Освен разнообразни сензорни изживявания
необходимо е да му осигуряваме и всякакви материали, които да стимулират
мисленето му. Нека разполага с колкото иска хартия, пастели, флумастери и боя.
Също така, могат да му се предоставят ножици със закръглени краища, купища
стари списания, картон с различни форми и размери, дъска с маркери, кутия,
пълна с всякакви парчета дърво, плат и хартия за правене на колажи, лепило,
дървени кубчета с различна големина, строителни игри, пластилин и книги. Хубаво
е да разполагате с магнитна дъска с магнитни букви и цифри. Без изброените
пособия детето ще срещне спънки в интелектуалната си дейност. Все едно да
оставим студента без учебници. Трябва да осигурим и изложбен кът, където да
закачим „художествените му произведения“. Когато подреждаме изложба от сътворените творби на децата, те се чувстват
горди от труда си и възнаградени в усилията си.
Прекарваме часове наред в местата, които посещаваме , защото
вниманието му не се задържа дълго. Един
от най-добрите начини да разширим полето на прекия опит на децата, като
посещават места като пожарна команда, полицейски участък, музей, библиотека,
печатница, хлебопекарница, военно поделение, банка, шивашки цех, строителен
обект. След посещението трябва да насърчим
децата да нарисуват това, което са видели и да разкажат впечатленията
си. Да ги насърчим дори да направят „малка книга или албум“. Книгите,
дисковете, филмите и телевизионните програми също са от неоценима полза за
разширяването на детския кръгозор. Да си спомним думите на психолога Пиаже:
„Колкото повече неща вижда и чува детето, толкова повече неща иска да види и
чуе.“ Много е важно абстрактното мислене на детето да се развие на базата на
конкретен опит. Малките деца почти не са способни на абстрактно мислене, непроизтичащо
от конкретни данни, но е напълно по силите им да мислят абстрактно във връзка с
конкретни материали, които могат да видят, докоснат и вземат в ръка.
Как да научим детето на добри маниери или колко са важни
първите седем
В днешно време родителите отделяме доста време и пари за различни занимания за децата ни. Водим ги от малки на плуване, на английски, на танци, на футбол, на рисуване и на какво ли още не. Но отделяме ли достатъчно време, за да ги научим на добро поведение. Всички знаем колко са важни първите седем години, но защо тогава има толкова невъзпитани деца около нас. Добрите маниери ще направят децата ни по-успешни и по-самоуверени, и са особено важни за тяхното бъдеще. Обноските са признак на уважение към другите и уважение към себе си.
Нека си припомним някои от най-важните правила, които са
част от доброто възпитание, което всяко дете трябва да получи.
1. Добро утро, добър ден, добър вечер и довиждане!
Когато срещнем друг човек е учтиво да го поздравим, а също и да му пожелаем довиждане, когато се разделяме.
2. Вълшебната дума – Моля!
Използваме тази дума, когато молим някого за помощ или услуга, или когато искаме някой да направи нещо за нас
3. Благодаря!
Винаги благодарим, когато някой направи някакъв добър жест
към нас, държи се мило, подари ни подарък или ни помогне.
4. Извинявай/извинете!
Когато сгрешим или постъпим неправилно е редно да се
извиним. Използваме извинете и когато се сблъскаме неволно или настъпим някого
на улицата или на друго публично място. Също така, когато искаме да прекъснем
нечий разговор е редно да започнем с извинение.
Това са учтивите форми на обръщение към непознати хора или
хора, които не са ни достатъчно близки.
7. Не е възпитано да издаваме неприлични звуци или да си
бъркаме в носа.
8. Никога не коментираме външния вид на хората, освен ако не
искаме да им направим комплимент.
9. Когато се здрависваме или говорим с някого го гледаме в
очите.
10. Когато врата е затворена, първо почукваме и изчакваме да
ни поканят вътре.
11. Не обиждаме и не се бием с другите деца!
12. Пазим тишина и говорим тихо, когато сме на публично
място.
13. Слагаме ръка пред устата си, когато кашляме или кихаме и
използваме салфетка, а не ръкави или друга част от дрехата.
14. Ръцете винаги се мият преди да се седне на масата за
хранене и след като сме използвали тоалетна.
15. Не се говори с пълна уста.
16. Винаги дъвчем със затворена уста.
17. Не поставяме лакти на масата по време на хранене.
18. Стараем се да бъдем чисти, спретнати и с почистени
обувки, когато излизаме.
19. Не се подиграваме и не засрамваме другите.
20. Не гледаме в чужд телефон, чанта или други чужди вещи.
21. Правим път, помагаме и отстъпваме мястото си на
възрастни хора, бременни жени и майки с малки деца.
22. Изхвърляме боклука само на предназначените за това
места.
23. Уважаваме всички хора, независимо от цвета на кожата им,
пола им, религията им или друг признак.
24. Опитваме се да бъдем съобразителни и внимателни във
всяка една ситуация.
Емпатия – как да научим децата си да ценят другите
“Емпатията е разбиране и уважение към преживяванията на другия. Вместо съчувствие, много често ние имаме порив да предлагаме съвети или да обясняваме собствената си позиция и чувста. Емпатията, обаче, ни подканва да освободим съзнанието си и да се вслушаме в другия с цялото си същество.” – Маршал Розенбeрг
Какво е Емпатия?
Емпатията е способността ни да си представим вътрешния свят на другия, да споделяме неговите емоции, да бъдем съпричастни към чуждите проблеми и страдания. На 4-годишна възраст децата започват да проявяват емпатия. За да развият това свое качество, те трябва да растат в сигурна среда, изпълнена с внимание, толерантност и много любов.
Като загрижени и отговорни родители, ние сме изправени пред важния въпрос: Какво да направим,за да възпитаме у нашето дете чувство на емаптия, съпричастност, уважение и любов към другите и към околния свят? книжки за оцветяване с вода
Ето няколко основни стъпки,които ще ни помогнат да развием това качество в нашето дете.
10 СТЪПКИ КЪМ ЕМПАТИЯТА:
1.Поощрявайте любопитството и страстта на децата към опознаване на околната среда;
2. Учете ги да се грижат за себе си и за другите; Само човек, който обича и уважава себе си, може да изпитва същите чувства и към останалите;
3. Не поощрявайте егоизма, грубостта и подигравките;
4. Бъдете личен пример и ролеви модел за вашето дете как да проявява съчуствие, съпричастност, загриженост и толерантност. Децата копират поведението на възрастните и се държат по същия начин към околните.
5. Не прилагайте двойни стандарти. Отнасяйте се към всички хора по еднакъв начин.
6. Научете ги правилно да преживяват грешките си. Децата ще грешат постоянно, грешките са неизбежни, всички ги допускат, но е правилно да ги признаеш, да ги осъзнаеш, да поемеш отговорността за тях, да се извиниш и да се поучиш от тях. Всяка грешка в живота е поредният урок, от който трябва да се поучим .
7. Заедно установете правила и следете да бъдат спазвани. Ясните правила създават чувство на сигурност и стабилност в децата.
8. Хвалете децата, поощрявайте ги и ги възнаграждавайте за доброто поведение. Не оставяйте лошото поведение безнаказано.
9. Не допускайте да поставят „етикети” на околните, да говорят лошо за тях и да странят от “различните деца”. Всяко дете е уникално, неповторимо и цветно, носи своята вътрешна красота и добродетели.
10. Подкрепяйте ги да участват в благотворителна и доброволческа дейност.
Не очаквайте детето Ви да проявява емпатия при всяка ситуация. Малките деца постоянно се учат как действат емоциите, как да общуват с другите и как да споделят. Окуражавайте детето си да проявява емпатия, но не очаквайте да е перфектно.
Автор: Калина Кушева,
Родителите и
детската градина – как да избегнем грешките
Всички мечтаем за времето, когато градините и училищата ще
станат любимо място на децата ни. Но истината е, че родителите са ключов
фактор, от който зависи как ще се развият отношенията на детето с детската
градина и как то ще възприеме промяната в живота си.
Добре е родителите да са подготвени за подводните камъни,
които могат да ги очакват. Ето списък на 10-те най-разпространени родителски
грешки, които описват как НЕ ТРЯБВА да се държим с детето и учителите.
1. Да обещавате на детето си идилия: „Там ще ти дават вкусна
закуска, ще си играеш с децата, ще пеете песнички и ще е супер забавно, когато
правите гимнастика!“. Това са обещанията, които дават майките и татковците на
съпротивляващи се деца. Детето вярва на възрастния и отива няколко пъти,
изпълнено с доверие – наистина ли е толкова интересно и вкусно?
Но в един момент несъответствието с обрисуваната от мама
картинка и реалната ситуация се набива в очи. И това означава, че или
родителите лъжат, или не са наясно как точно стоят нещата. Това ли искате да си
помисли детето?
Това е невалиден и неправилен подход. Обяснете на детето си,
че навсякъде има плюсове и минуси, а когато наистина възникне проблем, вие сте
готови да го изслушате и да помогнете, заедно да намерите решение.
3. Да се карате с учителите за дреболии.
Какво всъщност е дреболия и какво важен проблем? Ако детето
е излязло навън с разменени ръкавици, това не е повод за скандал с госпожата.
Сандали, гуменки, връзки на обувки, претенции от типа на „Но аз ви помолих да
спи с тениската с кученцето!“, не си струват дори да размишлявате върху тях.
Камо ли заради нещо подобно да си разваляте отношенията с човека, който общува тясно с детето ви през по-голямата част от деня и годината. Ако имате молби и желания, е добре да ги формулирате пожелателно: „Сашко сънува кошмари, ако пижамата му не е закопчана. Дали бихте проверявали това преди сън?“. Ако има сериозни конфликти, те трябва да се решават, но не от позицията „Аз ти плащам заплатата, ще правиш, каквото ти казвам!“. Да не говорим, че майката скандалджийка не вдъхва никакво спокойствие у детето си.
4.
Когато изпращате детето, да играете на „има мама-няма мама“.
Някои деца искрено страдат от раздялата сутрин. Те плачат и се вкопчват в родителя. И понякога се изкушаваме да кажем: „Я виж! Там някой се бие!“ – и когато детето се обърне, да изчезнете. Не го правете в никакъв случай. Дори ако планирате след 20 минути да звъннете на учителката, за да се осведомите и да питате: „Как е – плаче ли?“. Колкото и странно да ви звучи, децата не проумяват закона за присъствието на човека в пространствено-времевия континуум. Дори може да им хрумне, че наистина сте изчезнали и о, ужас! Днес изобщо няма да дойдете да ги вземете. Съгласете се, че това е нервиращо.
Когато родителят прелетява без поздрав покрай учителката,
целува набързо детето по бузата и вече от вратата вика „Чорапите са в
раницата!“ – това е грешка.
6. Да подкупвате.
7. Да си разяснявате отношенията с чуждо дете.
Писнало ви е и смятате най-накрая да се разправите с дребния
проклетник, който е ухапал детето ви? Да извикате хулиганчето в ъгъла и да му
се накарате? Не, това изобщо не е правилен подход. Сега си представете как
някакъв чужд баща прави същото с детето ви, защото се е блъскало?
8. Да пренебрегвате правилата на детската градина.
Добре е по-отрано да го научите да се облича само, да му
обясните, че градината е място, от което на разходка се излиза в строй двама по
двама, хванати за ръка. А също и че има режим. Вие се бунтувайте срещу часа за
почивка – обсъдете този досаден факт с директора, пишете предложения и
оплаквания, ако решите.
9. Да имате прекомерни очаквания от държавното обучение в
детска градина.
10. Да заставате винаги на страната на учителя.
Да, детето ви е бъркало в носа на другарчето си. Да, не може
да стои мирно, сложило ръце на масичката. Да, прекалено силно е залюляло
люлката.
Не бързайте да се присъединявате към учителката, която му се
кара. Вие сте на негова страна, вие сте родител, вие трябва да го защитите.
Проблемите трябва да се обсъдят, но насаме, а в момента, в който над него е
надвиснала гневната госпожа, вашата първа задача е да спасите малкото човече и
да му покажете, че сте неговото убежище и закрила. Спокойно и благожелателно
изяснете какво се е случило, кажете, че съжалявате и ще обсъдите ситуацията у
дома.
Автор: Ирина Прибора
Източник: Дети и родители
Няма коментари:
Публикуване на коментар